Zespół Szkolno - Przedszkolny w Pietrzykowicach

Pożegnanie z dzieckiem –jak pomóc sobie i dziecku?

 

 

       CO POMAGA                                                                                                  CO UTRUDNIA                                                  
KRÓTKIE POŻEGNANIE
. Nie poganiaj dziecka  . Kilkukrotne żegnanie dziecka 
. Pożegnaj je jeden raz . Długie rozmowy przed salą 
. Rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu  . Stanie w drzwiach i obserwowanie dziecka 
. Szybko opuść salę 
RUTYNA

. Umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i
stosuj go, np. „buziak, przytulas, piąteczka i idziesz
do pani”

. Chaos i pośpiech, który rodzi się, gdy rodzic
nagle urywa pożegnanie z dzieckiem, spiesząc się
np. do pracy

. Rutyna pozwala dziecku powoli nabierać
kontroli nad sytuacją, a rodzicowi kontroli nad
czasem potrzebnym na pożegnanie

POZYTYWNE  KOMUNIKATY
. Uśmiech rodzica 

. Słowa współczucia: „Przykro mi, ale muszę iść”
- to sugeruje, że dziecko znajduje się w
przedszkolu za karę

. Radosny i pewny głos 

. Przeprosiny: „Przepraszam, ale musisz tu zostać”
– to sugeruje, że przedszkole jest czymś
nieprzyjemnym

. Miłe życzenia: „Dobrej zabawy!”, „Miłego
dnia”, „Baw się dobrze” – dzięki temu dziecko wie,
że przedszkole to miejsce, gdzie miło spędzi czas i
można się tam bawić

. Pocieszanie: „Nie bój się” – to sugeruje, że
jednak jest się czego bać

. Współczucie, żal i strach w głosie rodzica –
strach rodzica to gwarancja strachu u dziecka

MÓWIENIE  PRAWDY
. Szczerość ze strony rodzica  . Ucieczka rodzica: wychodzenie z sali bez 
pożegnania, gdy dziecko odwróciło swoją uwagę 
przy zabaw.

. Dotrzymywanie obietnic, np. „Przyjdę zaraz po
twoim obiadku”, „Dzisiaj po przedszkolu
pójdziemy razem na plac zabaw”, itp.

 Kłamstwa: „Mama wróci po coś do auta i za 

chwilę po ciebie przyjdzie” - dziecko czuje się nie 
tylko smutne, ale i oszukane, co sprawia, że boi 

się bardziejie – dziecko szybko zorientuje się, że
mamy nie ma i będzie czuło się zdezorientowane,
a to potęguje strach i niepokój

. Nie dotrzymywanie umów zawartych z
dzieckiem: „Po przedszkolu odbierze cię mama”,
„Będę zaraz po leżakowaniu”

CIERPLIWOŚĆ I WRAŻLIWOŚĆ 
. Dużo czasu spędzanego z dzieckiem  . Poganianie dziecka 
. Spokój rodzica, czułość i ciepłe słowa 

. Straszenie: „Jak nie wejdziesz do sali, zabieram
twojego misia do domu”

WEJŚCIE DO SALI NA WŁASNYCH NOGACH

. Dziecko przyprowadzone na własnych nogach

. Dziecko na rękach rodzica, które trzeba zrywać z
rąk mamy

 ZAUFANIE

Wiemy, że powierzają nam Państwo swój najcenniejszy skarb.

Będziemy się o niego troszczyć!